lördag 31 augusti 2013

Zorro - Så föddes legenden

Isabel Allende: Zorro - Så föddes legenden


Diego de la Vega och hans bästa vän Bernardo växer upp i Kalifornien i början av 1800-talet. De fångar en björn, tränas av indianerna, lär sig fäktas och hittar på hyss. Ännu kan ingen ana Diegos öde.

Boken följer Diego och Bernardo till Spanien där Diego fortsätter sin utbildning och tillbaka över haven tillsammans med systrarna de Romeu. Diego fäktas, blir kär, reser genom Spanien, duellerar, flyr och stöter på pirater. Och sedan - förstås - blir han Zorro.

Jag tycker boken var helt okej, men jag önskar att den hade haft lite mer djup. Den är spännande och målar upp en intressant bild av pojken som blev Zorro. Samtidigt tyckte jag att den kunde bli lite ytlig. Det var ganska länge sedan jag läste boken, så jag minns inte exakt vad jag tyckte och tänkte. Men den är helt klart läsvärd och spänningen är det minsann inget fel på.



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar