tisdag 27 augusti 2013

Redwall-böckerna

Brian Jacques: Redwall


Redwall är en barn/ungdoms-bokserie på tjugotvå fristående böcker (tolv av dem är översatta till svenska). Böckerna har inga mänskliga karaktärer utan handlar om de olika djuren som bor i Redwall-klostret och skogarna runtom. Eftersom möss och grävlingar vanligtvis har ganska korta liv, är ofta huvudpersonerna från tidigare böcker i serien döda, men nämns i legender. När jag plockade upp boken om Martin Krigaren hade jag inte väntat med att bli så gripen av den. Men jag tror faktiskt jag grät.

Böckerna som finns på svenska är:
  • Cluny Gisslaren
  • Mossblomma (del 1 & del 2)
  • Mattimeo (del 1& del 2)
  • Mariel, Klockmakarens dotter
  • Salamandastron
  • Martin Krigaren
  • Josef, Klockmakaren
  • Solblixt Stavbäraren
  • Lutras Pärlor
  • Långa Patrullen
På engelska ännu:
  • Marlfox
  • The Legend of Luke
  • Lord Brocktree
  • The Taggerung
  • Triss
  • Loamhedge
  • Rackety Tam
  • High Rhulain
  • Eulalia!
  • Doomwyte
  • The Sable Quean
  • The Rogue Crew
Jag har läst långt ifrån alla de här böckerna, men temat brukar vara att klostrets fredliga möss hotas av onda djur (råttor, vesslor, lekatter, rävar) och måste slåss för att försvara sina hem. De får ofta hjälp av igelkottar, grävlingar, harar, mullvadar, uttrar och ekorrar. Historierna är oväntat spännande och man kan identifiera sig med djuren som har många mänskliga drag.

Redwall är något man verkligen borde prova läsa. Så söta, spännande, härliga böcker så det är inte sant. Jag kanske skriver inlägg om enskilda böcker i serien någon gång i framtiden...
Brian Jacques



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar