torsdag 22 augusti 2013

Mina favorit författare

Hejsan :)

Lägger in ett litet annorlunda inlägg nu, eftersom jag inte har någon bra bok på lager att blogga om.
Eftersom jag började skolan den här veckan, så skriver jag nu om mina favorit författarna:

1. John Flanagan

Min absoluta favorit. John började skriva Spejarens lärling när han ville visa sin son att alla hjältar inte är stora och starka. Och samtidigt att uppmuntra honom att läsa. John bor i Australien och har skrivit totalt 11 spejarens lärling böcker, finns på svenska! 3 st The Brothercast böcker som finns bara på engelska ännu. Och 2 st övriga böcker som heter Storm peak och Avalanche pass, de finns inte heller på svenska bara på engelska. 









2.  Kristin Cashore

Kristin har skrivit De utvalda-böckerna. Den första kom ut 2008 och den andra år 2009. De är typiska medeltida fantasy. Den tredje boken kom ur år 2012. Alla tre böckerna var väldigt bra! Vet inte så mycket om Kristin eftersom det finns inte mycket info om henne. Men hon är född i Amerika och hennes böcker är väl kände över hela världen.




3. Richelle Mead

Hon skriver väldigt många olika serier. Hon är också även född i Amerika. De serier som hon har skrivit är: Vampire Academy där det är 6 st böcker, första filmen kommer nu i februari. Georgina Kincaid, Bloodlines som är baserat på Vampire Academy och Dark Swan. Och visst får man erkänna att hon ser lite ut som en vampyr i vissa fall ;)




4. J.R. Tolkien

Den mest kanske kände författaren i världen. Han som har skrivit The Lord of the ring och The Hobbit och mycket mera. Beundrar den här mannen trots att han är död. Håller just nu på att läsa den andra boken i triologin. Det som är så fantastisk med Tolkien, är att han använder så många olika språk i böckerna och faktiskt skapar en helt nu värld. Böckerna kan vara lite svår lästa men, det är bara att kämpa på!


5. Stephanie Meyer

Tror de flesta känner till henne. Hon blev känd via Twilight -triologin, som jag inte är så värst intresserad i. Men måste erkänna att böckerna är bra mycket bättre än filmerna! Men ändå tycker jag bästa om boken "Genom dina ögon" eller The Host som filmen heter. Väldigt bra bok, rekommenderar den! Du kan läsa om den här: http://litenbokblogg.blogspot.fi/2013/05/genom-dina-ogon.html


// Atte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar