lördag 10 augusti 2013

Den oändliga historien

Michael Ende: Den oändliga historien


När jag var liten läste mina föräldrar den här boken som högläsning. Den handlar om en elvaårig pojke som heter Bastian Balthasar Bux. Bastian blir mobbad i skolan, hans mamma är död och hans pappa är djupt deprimerad. Stackars Bastian flyr till fantasins värld genom boken Den oändliga historien som han stulit.

På skolans vind sitter Bastian och läser om landet Fantásien - fantasins värld. Där råder kaos. Barnakejsarinnan - en vacker liten flicka som regerar i Fantásien - är mycket sjuk och stora delar av landet försvinner och blir vita tomrum, "Intet". Om inte hon blir botad kommer snart hela Fantásien och allt som finns i där förintas.

Barnakejsarinnan ger i uppdrag åt en pojke som heter Atreju att hitta ett botemedel. Medan Bastian läser om Atrejus äventyr börjar han inse att det här inte är någon vanlig bok. Han upplever själv äventyren tillsammans med vännen Atreju och snart visar det sig att Bastian är den enda som kan rädda Fantásien.

Men medan han med sin fantasi skapar nya delar av landet, glömmer han alltmer var han kommer ifrån. Vad händer när man glömmer vem man är och vad som är viktigt?

Den oändliga historien kan verka som ett kaos av fantasier och otroligheter - jag tror att alla böcker av Michael Ende är så, mer eller mindre - men den har mer djup än vad man väntar sig. Sensmoralen verkar vara ungefär be careful what you wish for. Önskningar har konsekvenser och det är därför viktigt att veta vad man verkligen vill.

Jag tyckte väldigt mycket om boken när jag var yngre och jag blir nostalgisk när jag tänker på den. Jag älskade/älskar de roliga namnen som Bastian Balthasar Bux och Karl Konrad Koreander. Boken fick mej att sitta och lyssna noggrant kväll efter kväll. Så jag rekommenderar den verkligen som högläsning, eller om du har lust att läsa en fantasy-saga. Jag har upptäckt att barnböckerna av Michael Ende kan vara väldigt bra på ett gulligt sätt, trots att man egentligen är för gammal för dem.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar