torsdag 31 oktober 2013

Två korta inlägg! :D

Trollvinter , av Tove Jansson


Det här kan jag lova är sista mumin boken jag kommer skriva om nu på ett tag :)

Mumintrollet vaknar upp mitt i vintern. Allt är kallt och mörkt. Ingen annan i familjen är vaken. Han är alldeles ensam. Eller kanske inte riktigt ensam. Runt om i huset gömmer sig de osynliga djuren som bara kan märkas av på vintern eftersom de är så blyga. Mumin blir tvungen att ta sig ut genom sitt fönster eftersom snön ligger som stora dvalor runt huset och stoppar dörren. Mumin känner sig hemskt ensam och bestämmer sig för att avsky vintern. Men när han kommer till familjens badhus träffar han Too-tiki som han anser vara galen. Vem kan tycka om vintern? Mumin vill bara ha någon vanlig person att tala med. Lilla My har också vakant ur sin vinter dvala men är mest intresserad av att åka på muminmammans silverbräde. Veckor och dagar går. En dag får mumin och Too-tiki se solen i ett par minuter innan den försvinner igen.

Mumin får besök av en hel folkmassa som är utan mat och husvärme. Snart har den stösta delen av dem flyttat in i muminhuset. Mumin får träffa hunden Ynk och hemulen som alla verkar bli irriterade på. Kommer inte våren snart? Den frågan ställer mumin ofta. Och förfadern? Vad anser han om att måste flytta från badhuset in till muminhuset?
Vad lär sig mumin om sin första vinter?

Blev lite besviken på filmen av den här nu efter att jag har läst boken. Filmen ställer nästan inte alls överens med boken! Mumin i boken är mycket mer retlig och otrevlig. Han umgås inte alls så mycket tid med Lilla My i boken som i filmen. Men en bra bok som rekommenderas. :)


Se mig! , av Bente Bratlund.


Sanna och Jag var bästisar, förr gjorde vi allt ihop.
Men sen kom Lisa. Och det fanns ingen plats för mig.
Så nu är det bara de två.
Sanna är jämt med Lisa.
Och ingen ser mig? Hur kunde det bli såhär?

En väldigt kort bok om hur en bästis sviker och hur ensam man blir. Jonna är ensam, hon får inte vara med Sanna och Lisa. Trots att Sanna och Jonna förut var bästa vänner, men sen ändrades allt.
Läs den väldigt korta boken som är c. 30 sidor med stor text. Men budskapet är viktigt!
Den får en verkligen att tänka efter.

// Atte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar