torsdag 24 oktober 2013

Sherlock Holmes - Det spräckliga bandet

Arthur Conan Doyle - Det spräckliga bandet


Jag tänkte verkligen blogga, men först blev jag sjuk och sedan var det psykologi-tenten och jag varken hann eller orkade... Och inte har jag mycket tid nu heller, för jag ska på teater och se "Fighting Star". Men jag ska berätta lite kort om en Sherlock Holmes-novell.

I Det spräckliga bandet får Holmes och Watson besök av en kvinna som är skrämd från vettet. Hon darrar och är alldeles grå i ansiktet, men lyckas efter en stund få ur sig en märklig historia. Hennes syster hade just blivit förlovad när hon plötsligt dog. Systern hann precis innan hon slutade andas ropa något om ett spräckligt band. Holmes och Watson reser till kvinnans hem för att titta närmare.

Den här bilden fanns på omslaget.
Fast bilden hör ihop med en annan novell
i samlingen; Silverbläsen
Jag tycker mycket om Sherlock Holmes novellerna, och de tar ju inte så lång tid att läsa. De passar bra som omväxling. Jag läste den här novellen i en bok med några av de bästa novellerna. Den här boken är hemma i Pedersöre och just nu är jag i Vasa, och jag minns verkligen inte vad den heter men... Novellen finns säkert i flera olika novellsamlingar. Och om du läser det här, vet du ju antagligen hur man använder internet och då är det inte svårt att googla rubriken och ta reda på vilka böcker novellen finns i osv.

Ha det bra!

Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar