tisdag 1 oktober 2013

Tjuvarnas herre

Tjuvarnas herre, av Cornelia Funke


Bröderna Bo och Prosper (5 och 12 år) har nyligen blivit föräldralösa. Deras moster Esther vill gärna ta hand om änglalika Bo, men "problembarnet" Prosper tänker hon skicka till internatskola. Bröderna vägrar bli separerade och rymmer till Venedig - en stad deras mamma alltid pratade om. Där träffar de några andra gatubarn och får kontakt med deras mystiske ledare, Scipio (16 år), som kallar sig Tjuvarnas herre.

Tjuvarnas herre hjälper gatubarnen att klara sig, men berättar inte mycket om sig själv. Han döljer sitt ansikte i en svart mask, och avslöjar inget om sina egentliga planer. Men planer har han. Det är hans planer som gör att barnen får spännande, eventuellt farliga uppdrag. De ska stjäla något. Och det är viktigt. Vem är Scipio egentligen?

Samtidigt anlitar brödernas moster Edith en detektiv för att hitta dem. Om det är något Prosper och Bo är rädda för så är det att bli hittade.

Boken passar bra för barn i åldrarna 9-14 år. Det var väl ungefär i den åldern jag läste den, så jag minns inte så mycket. Men jag minns att jag tyckte att den var jättebra. Så då måste den ju ha varit det eftersom mina minnen av den är positiva. Jag har faktiskt lust att läsa om den för att ta reda på hur det egentligen låg till med allt.

Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar