söndag 15 september 2013

Hannahs gåva

Laura Langston: Hannahs gåva


För ett tag sedan kom jag att tänka på en bok jag läste några år tidigare. Jag kom inte ihåg vad den hette, men jag mindes stora delar av handlingen och till och med delar av meningar och uttryck. Jag kunde minnas flickan som blev stucken av ett bi för första gången och insåg att hon var allergisk. Hur hon fick en nära döden-upplevelse och träffade sin döde pojkvän. Och att det var meningen att hon skulle göra något. Jag försökte i flera dagar komma på vilken bok det var.

Sedan, när min syster gjorde om sitt rum, hittade jag en tunn, rosa liten bok i hennes hylla. Den heter Hannahs gåva, och det är den jag ska berätta om.

Den här boken kommer från Girl:it-klubben och är väldigt lättläst. Jag började bläddra i den när jag skulle skriva det här inlägget och det slutade med att jag läste igenom hela boken. Det tog mig mindre än en timme. Men samtidigt kunde jag inte sluta läsa den.

Boken handlar om en sextonårig flicka som heter Hannah. För snart ett år sedan dog hennes pojkvän Logan. Logan och hans bästa vän Tom hade druckit och Tom kom på idén att köra ikapp. Medan Tom klarade sig undan med en totalförstörd vrist, miste Logan sitt liv.

Ett år senare har Hannah fortfarande inte kommit över det. Hon klandrar Logan som satte sig i bilen, sig själv för att hon inte hindrade honom, men mest av allt klandrar hon Tom som köpte ölen. Och när hon blir stucken av ett bi nästan ett år senare förändras hennes liv för alltid.

Hannahs gåva är kanske inte den bästa eller mest berömda romanen som finns där ute, men det är en söt liten bok med ett stort budskap. Den lämnar sina spår. Med nittio sidor lättläst text är den inte svår att ta sig igenom, men åtminstone jag mindes mer av den än flera minst dubbelt så tjocka böcker.

Rekommenderar den. Passar kanske allra bäst för flickor i tioårsåldern och uppåt. Men jag är sexton och tycker fortfarande om den, så... Det är upp till dig.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar