lördag 28 september 2013

Deluxe 3 - Avund

Den tredje delen i Deluxe-serien av Anna Godbersen: Avund


Jag har redan skrivit lite om de här böckerna och det finns egentligen inte särskilt mycket av handlingen att berätta som inte skulle innehålla spoilers för hela serien. Men jag ska berätta lite om mina tankar runt den här boken som jag för tillfället håller på att läsa.

Boken har fyra huvudpersoner och följer dessa unga damer ungefär lika mycket. Problemet är det att man egentligen bara tycker om två av de här kvinnorna. Så ungefär halva boken måste man läsa om hur de andra två kämpar för att förvärra situationen för systrarna man tycker om. Som om de inte hade det tillräckligt svårt från början. Sedan slutet av första boken har min favorithuvudperson enligt mig varit med alldeles för lite.

Man kan ofta ana sig till sluten och jag har några teorier till hur den här boken kommer att sluta. Men egentligen tror jag inte att det gör så mycket. För man är hela tiden lite osäker och det inträffar inte alls som man föreställt sig.

Även om jag ibland inte tycker alls särskilt mycket om den här serien med de brutala societetsflickorna i New York år 1900, så fortsätter jag ändå läsa. Jag måste få veta vem av dem som får ett lyckligt slut. Och när jag kämpat mig igenom 300-400 sidor som jag tyckt lagom mycket om, kommer plötsligt ett så chockerande slut (som jag hade gissat mig till), att jag gråter. Och då älskar jag de här böckerna.



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar