lördag 6 juli 2013

Eragon

Christopher Paolinis Eragon


Fortsätter med mitt draktema här nu då. Eragon, första boken i serien Arvtagaren, skrevs av Christopher Paolini när denne var 15-17 år gammal.

Jag upptäckte faktiskt Eragon genom filmatiseringen. Det var när jag just blivit intresserad av drakar och den visades i TV en kväll. Alla andra gick och lade sig, så jag såg den själv och tyckte att den var fantastisk. Efter att ha läst boken måste jag ju erkänna att filmen är bristfällig. Det är en av de bästa fantasyböcker som finns där ute.

Unge Eragon hittar en mystisk blå sten när han jagar uppe i bergen. Stenen visar sig vara ett drakägg, och fattige Eragon är den person som draken valt till sin ryttare. Hans liv förändras för alltid.

Tillsammans med sagoberättaren Brom lämnar Eragon sin by bakom sig. Hans drake, Saphira, är den enda levande draken i Alagaësia - med undantag för den onda kungen Galbatorix drake. Nu måste han fly undan kungens underhuggare. Eragon och Saphira är antagligen de enda som kan stoppa Galbatorix. Har de någon chans?

Finns vid Pedersöre kommunbibliotek.

Följande böcker: Den Äldste, Brisingr och Arvtagaren

Rekommenderar verkligen den här boken!

Avslutar med en bildbomb:

Den svenska utgåvans pärmbild.
Orginalet.


Författaren.

Den nykläckta draken Saphira i filmatiseringen av Eragon.
Visst är hon söööt?

Drake ritad för några år sedan. Tog flera timmar att teckna.

Drake ritad för några månader sedan. Ritades på bara några minuter.
Man kan väl säga att jag har utvecklats...
Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar