lördag 13 juli 2013

De utvalda - Hemligheternas rike

De utvalda - Hemligheternas rike, av Kristin Cashore. Bok 3.


Unga drottning Bitterblue kämpar för att styra sitt land, Monsea. Det hennes pappa gjorde vilar som en skugga över riket och kväver hennes försök att få det på fötter igen. Hon börjar så småningom inse att för att kunna gå vidare och lägga det förflutna bakom sig måste hon ta reda på vad som verkligen hände. Historierna stämmer inte överens och hennes rådgivare döljer något för henne.

Trött och frustrerad börjar Bitterblue ge sig ut i staden om natten, för att med egna ögon se staden och folket som behöver hennes hjälp. Hon träffar Saf och Teddy, två tjuvar som stjäl stulna saker. Genom dem börjar hon långsamt få reda på hur saker verkligen ligger till. Hon blir god vän med dem och börjar till och med utveckla romantiska känslor, men det finns ett litet problem... Hon har hela tiden ljugit om vem hon är.

I ett försök att ta reda på sanningen börjar Bitterblue skriva listor. Listor på saker hon vet och saker hon vill veta:

LISTA ÖVER PUSSELBITAR

   Teddys ord. Vilka är mina "förstemän"? Vad menade han med att skära och sy? Är jag i fara? Vems villebråd är jag?
   Teddys och Safs agerande. Varför stal de en stenfigur, eller andra saker? Vad betyder det att stjäla något som redan är stulet?
   Darbys register. Ljög han för mig om att stenfigurerna aldrig funnits där?
   Allmänna mysterier. Vem knivhögg Teddy?
   Vad GJORDE Leck?
              Torterade djur. Fick folk att försvinna. Skar. Brände ner tryckerier. (Byggde broar.
              Renoverade slottet.) Hur ska jag kunna styra mitt kungadöme när jag inte vet någonting
              om vad som pågick på Lecks tid? Hur kan jag förstå vad mitt folk behöver? Hur kan jag
              få veta mer? I sagorummen? Borde jag fråga mina rådgivare igen, även om de inte
              svarar?
              Vad är Safs gåva?
   Varför är alla galna konstiga KNÄPPSKALLAR? Danzhol. Holt. Domare Quall. Ivan, ingenjören som bytte gravstenar mot vattenmeloner. Darby. Rood. Thiel, Runnemood, Saf, Teddy, Bren, Tilda, Död och Po.

Boken om Bitterblue binder samman trilogin. I den träffas alla tre huvudpersonerna från bokserien. Det är ett intressant ögonblick när de alla slår sig ner i det kungliga biblioteket. Men den här boken är samtidigt ganska annorlunda.

Kan man inte bestämma sig för en bild blir det två...
Utmärkande för både första och andra boken var kärleken. Kärleken mellan Katsa och Po, Flamma och Brigan var tillräckligt stark för att övervinna allt. Det finns kärlek i den här boken också, men inte den typen som leder till "lyckliga i alla sina dagar". Bitterblue blir både den rädda flickan som kräver närhet och ömhet, och den starka självständiga drottningen som försöker ta kontroll över landet.

En annan skillnad var striderna. I Hemligheternas rike är det knivhugg i natten, snarare än öppna strider, och överlag ligger det stor vikt vid de psykiska problemen i riket. Boken är mer psykisk än de andra.

Alla tre böckerna är fantastisk fantasy om självständiga kvinnor med mycket makt. Alla dessa kvinnor har dessutom (eller har haft) en ond far eller farbror, vars rykte de måste kämpa mot.

Jag älskar de här böckerna. Jag är inte säker på vilken som är min favorit eftersom de är bra på olika sätt. Rekommenderar!



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar