söndag 21 juli 2013

Audrey

Robin Benway: Audrey

Dagen då jag gjorde slut med min pojkvän Evan, var dagen då han skrev låten. Låten, du vet. Du har säkert hört den. Du kanske har dansat till den på skolbalen eller sjungit den i bilen en fredagskväll när du åkt omkring och tänkt att det måste vara omänskligt att vara så här lycklig, med nedrullade rutor och vinden i håret. Din mamma har antagligen nynnat den medan hon rensat luddfiltret och din farfar har säkert visslat den, om han är typen som visslar.

Så börjar Audrey sin berättelse. Hon förklarar att hon verkligen hade tänkt igenom sitt beslut, att hennes och Evans relation var långt ifrån perfekt. Men i sin sorg över deras uppbrott skriver Evan Låten. Några månader senare slår hans band The Do-Gooders igenom, får ett skivkontrakt och klättrar på listorna med låten Audrey, wait!.

Audreys liv är uppochner. Främlingar ser henne som bitchen som krossade ursnygga flickidolen Evans hjärta. Hon förföljs av paparazzi och journalister och ingen bryr sig om hennes sida av historien.

Audrey är trött på att bli utnyttjad. De enda hon kan lita på är bästisen Victoria, Victorias pojkvän Jonah, föräldrarna, den feta katten Bendomolena och blyga James som hon misstänker att hon har känslor för. Något måste göras. Hon ska se till att omvärlden får höra hennes historia. Så att de aldrig glömmer den.

Boken är skriven i jag-form. Den är skriven på ett intressant sätt som är roligt att läsa. Audrey kommer lätt in på sidospår och berättar med hjälp av parenteser historier om dålig sushi och fula kläder innan hon återvänder till det väsentliga. Hon är sexton år och fullkomligt galen i musik. Hon är också en flitig användare av sarkasm.

Jag tycker om den här boken. Vissa delar älskar jag, medan andra är lite jobbiga. Överlag är det nog en helt läsvärd bok. Om man brukar gå på konserter och är lite mera som Audrey tror jag man skulle uppskatta den mer. Men jag rekommenderar den, speciellt för tonårsflickor som är intresserade av musikvärlden, turnélivet och kändisskap.



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar