tisdag 9 juli 2013

Attes bok: Dragonworld - Ett äventyr att minnas

Pärmbild som hon fotograferade själv

 Dragonworld - Ett äventyr att minnas, författare: Astrid Vesterbacka


Nu, under åk 9, var jag och Atte med i något som kallas Studio3. Jag tänkte inte skriva mer om det, men resultatet var i alla fall att vi fick chansen att trycka egna böcker.

Attes bok Dragonworld handlar om hur en femtonårig flicka från San Fransisco, Cassidy Geneva, kastas över till en helt annan värld. När hon öppnar ögonen ligger hon på en äng och ovanför henne kretsar drakar.

Sora räddar henne och tar med henne hem till sig. Han är i hennes ålder och mycket snygg (åtminstone som jag föreställer mig honom). Av honom får hon höra en sagolik berättelse om klaner och drakar och ett magiskt fickur. Men berättelsen om Dragonriders skrivs fortfarande, och nu är hon huvudpersonen - den sanne Dragonrider.

Karta som hon ritade själv
Cassidy ger sig ut på en resa tillsammans med Sora och de vänner hon träffar längs vägen. Målet är att ena klanerna och störta fienden. Men för att göra det måste hon hitta den mäktigaste draken av alla - Hragon. Först om hon lyckas tämja honom och döda fienden Karai kan det äntligen bli fred i Dragonworld. Men allt är inte som det verkar.

Jag älskar den här boken. Det är inte något jag skriver för att jag känner författaren och vill vara snäll - jag menar det faktiskt. Atte har otroligt bra fantasi. Det hon skriver är vackert och unikt. Dragonworld är en berättelse om vänskap, kärlek, död, liv, lycka, sorg, mörka hemligheter och svåra beslut. Jag rekommenderar den verkligen.

Atte, jag är stolt över dig! <3














Bella

1 kommentar:

  1. Tack Bella :D He va jättekul att hör att du tyckt om den :D Blev riktigt rörd :,D

    SvaraRadera