tisdag 25 juni 2013

Vampire Academy

Vampire Academy-serien, av Richelle Mead

femte boken
Jag skulle verkligen vilja skriva ett enskilt inlägg om varje bok i den här underbara serien, men det skulle bli för stora spoilers. Så jag skriver om allihopa nu istället.

Serien börjar med boken Törst. Rose och Lissa rymde från internatskolan St. Vladimirs. De delar lägenhet med några människor från deras nya skola. De här mänskorna nämns knappt. De är inte viktiga. För serien börjar när Rose och Lissa rycks tillbaka in i vampyrvärlden de flytt från i två år.

Rose är halvvampyr. Hon är kaxig och flirtig, men när hon bryr sig om någon älskar hon dem så mycket att hon skulle dö för dem. Lissa är helvampyr och dessutom prinsessa. Hon är Roses bästa vän. Hon är snäll, men ganska ömtålig. Rose har väldigt höga tankar om henne.

De släpas tillbaka till skolan och Rose får en mentor för att hjälpa henne hinna ifatt resten av hennes klass. Hans namn är Dimitri och han lär henne slåss och döda de odöda vampyrerna som hotar deras samhälle.

Rose måste försöka balansera sitt liv mellan bästa vännen Lissa, och kärleken - den förbjudna kärleken. Dimitri och Rose har så många anledningar till varför de inte kan vara tillsammans. Men de älskar varandra så otroligt mycket. Räcker det?

Hur långt ska Rose behöva gå för att rädda de hon älskar?

Jag älskar de här böckerna. Det är helt enkelt den bästa vampyrserien. Jag föredrar Vampire Academy framför både Twilight och House of Night.

Böckerna är: Törst, Fruset blod, Skuggkysst, Löftet, Andens kraft och Yttersta offret. Jag rekommenderar att du läser dem i den ordningen. Jag läste baksidetexten till Löftet innan jag hade läst Skuggkysst och jag fick en chock. Gör inte det. Det liksom förstör för dig.




Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar