tisdag 18 juni 2013

Bilbo

Bilbo - En hobbits äventyr, av JRR Tolkien

Hejsan. Jag tänkte berätta lite om den här boken. Den har haft många olika namn, men mitt exemplar - översättningen från 1962 - heter Bilbo - En hobbits äventyr. Första delen av filmatiseringen kom på bio i vintras och hette The Hobbit. Bilbo skrevs först som en saga för barn, och när Tolkien började skriva en fortsättning utvecklades den fortsättningen till Sagan om Ringen/Ringarnas herre. Huvudpersonen är Frodos farbror Bilbo och berättelsen handlar om hur ringen blev funnen - även om ringen inte har så stor roll i det hela.

Hobbiten Bilbo lever ett lugnt och stillsamt liv i sin hobbithåla i Fylke när trollkarlen Gandalf en dag kommer förbi. Gandalf behöver en inbrottstjuv till ett äventyr han tänker ordna. Till Bilbos stora förskräckelse har han blivit utvald till den fjortonde medlemmen i ett sällskap på tretton dvärgar som ska resa till ett berg långt borta, hitta en skatt och döda en drake. Den enda som riktigt tror att han är rätt man för jobbet är Gandalf som valde ut honom. På en resa genom vildmarken måste han alltså bevisa både för sig själv och de tretton dvärgarna han reser med att han kan vara till nytta för dem. Men han kommer att behöva allt sitt mod för att överleva resan framför honom. Efter möten med troll, vättar och varelsen Gollum, närmar de sig äntligen slutmålet: Ensamma berget och draken Smaugs stulna skatt.

Jag tycker om den här boken väldigt mycket. Den är bakgrunden till Sagan om Ringen, men den är samtidigt väldigt orginell. Den var här först. Bilbos äventyr blir en helt egen historia och han lämnar sitt eget avtryck i Midgård - även om det inte är lika stort som det Frodo gör. Jag skulle inte direkt rekommendera Bilbo för små barn; de borde nog vara tillräckligt gamla för att klara av att läsa den själv. Språket är precis som i Sagan om Ringen lite gammaldags och ganska omständigt. Passar bra om du tycker om fantasy/sagor och är en ganska van läsare. Eller om du bara har bestämt dig för att läsa till slut.

Är hemma från en härlig vecka på humle. Kommer verkligen att sakna alla fantastiska människor och den härliga gemenskapen. Men om någon märkt att jag uppdaterat sent och att mina inlägg varit korta den senaste veckan, så är det alltså därför. Jag fick också veta att jag kommit in till skolan jag sökt till och kommer att studera i Vasa till hösten. Jag = glad.

Det här med läger... <3
Bella

1 kommentar: