tisdag 4 juni 2013

Deluxe

Deluxe, av Anna Godbersen


Den här charmiga boken har jämförts med Gossip Girl - fast på 1800-talet. Nu har jag ju inte sett Gossip Girl, så jag har ingen aning om det stämmer. Boken lyckades på något sätt vara både spännande och förutsägbar på samma gång. Jag misstänkte redan när jag läste de första kapitlen hur det skulle sluta, men sedan blev jag osäker. Politiska maktspel, listiga planer, olika samhällsklasser, vänskap, svartsjuka och förbjuden kärlek vävs samman i en berättelse som jag i slutändan nog tycker ganska mycket om.

Boken börjar med slutet. En begravning. Alla är mycket upprörda över hur en vacker, eftertraktad ung kvinna drunknat. Kistan är tom, eftersom man inte lyckades fiska upp hennes kropp ur floden. New Yorks befolkning är förkrossad.

Efter den starka prologen får man följa händelserna som ledde fram till huvudpersonens begravning. Elizabeth Holland är en av de mest eftertraktade unga damerna i Manhattan år 1899, då boken utspelar sig. Hon är vacker, vänlig, lydig, oklanderlig... Raka motsatsen till hennes vän Penelope. Medan Elizabeth är av fin familj - en familj vars pengar håller på att ta slut - är Penelope en rik uppkomling med mycket attityd. Hur äkta deras vänskap är går ju att ifrågasätta.

Men Elizabeth är långt ifrån så oskyldig som hon först verkar. Om nätterna smyger hon nerför tjänstefolkets trappa ut till stallet. Där väntar stalldrängen Will på henne och de tillbringar nätterna på ett sätt de egentligen borde vara gifta för att göra. Hon älskar honom, men hon saknar modet att rymma med honom nu när hennes familjs rykte hänger på en skör tråd. Hennes pappa är död, hennes mamma är deprimerad och hennes lillasyster går inte att tygla. Och nu är pengarna slut. Elizabeth måste välja. Äkta kärlek - den förbjudna kärleken, eller ett giftermål för pengarnas skull som kommer att rädda hennes familj, men samtidigt göra flera personer olyckliga.

De flesta kapitlen inleds med en artikel ur någon av New Yorks skvallertidningar eller ett brev - ofta kärleksbrev - mellan någon av karaktärerna. Det tar ett tag innan man lär känna karaktärerna, men ger man bara boken en chans är det helt klart värt det. Deluxe är första delen i en serie på fyra(?) delar. Efter att ha läst den var jag först lite osäker på vad jag tyckte om den, men sedan läste jag tvåan. Och jag grät när jag läste slutet av tvåan, Rivaler. Jag kommer absolut läsa resten också när jag får tag i dem.

Åtminstone två första delarna finns att låna i Pedersöre.

bok nr 2

bok nr 3

bok nr 4
(finns bara på engelska ännu)

Wow, det blev ett långt inlägg... Ska försöka fatta mig kortare i framtiden. XD

 Bella
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar