tisdag 11 juni 2013

Oönskad

Oönskad, av Gemma Malley


Jag heter Anna.

Jag heter Anna och jag borde inte vara här. Jag borde inte existera.

Men det gör jag.

Så börjar oönskade Anna sin dagbok. Hon tycker det känns fantastiskt att sätta ord på sina tankar, men samtidigt är det skrämmande. Oönskade får inte skriva dagbok. Oönskade får inte tänka. Tänk om någon hittar dagboken!

Året är 2140 och nya mediciner har gjort det möjligt att leva för evigt. Men om ingen dör och alla fortsätter skaffa barn blir jorden överbefolkad. Därför är barn förbjudna.

Anna hatar sina föräldrar. Det är deras fel att hon finns. De var själviska och tänkte inte på hur ett barn skulle belasta Moder Jord. Hon bor på en institution för Oönskade barn där de lär sig att arbeta för att försöka gottgöra sin existens. Och Anna är en väldigt duktig flicka. Hon gör allt de säger åt henne. Hon ska bli en Värdefull Tillgång. Hon tänker vara så duktig att det nästan gottgör det faktum att hon finns.

Men sedan dyker Peter upp på Grange Hall. Han är utmanande och ljuger hela tiden. Det måste vara lögner. För inte kan han väl vara från utsidan? Känner han faktiskt hennes föräldrar? Förstår han inte att han måste arbeta för de Önskade? Att Oönskade inte har någon rätt att leva?

När jag läste boken blev jag arg. Anna är så hjärntvättad. Om något sådant hände i verkligheten skulle jag få fnatt. Idioter som tror att de har rätt att leva i all evighet. Använda barnen som slavar. Avliva dem i vissa länder. Även om boken känns aningen orealistisk i bland är den helt klart läsvärd. Den är skriven i tredje person, men innehåller utdrag ur Annas dagbok med kursiv stil.



Bella

1 kommentar:

  1. Hej! Hade ni lånat eller köpt boken? Om ni köpt boken och har den kvar så är jag väldigt intresserad av att köpa den :) Tacksam om ni kontaktar mig på majlinos@hotmail.com

    Tack!

    SvaraRadera