söndag 23 juni 2013

Brotherband - The outcasts

Brotherband - The outcasts, av John Flanagan

Det var meningen att jag skulle skriva ett inlägg igår, men av någon anledning blev det inte av. Jag kom hem sent, och ja... Men jag ska berätta om en bok som jag läste på engelska - jag tror inte ens att det finns en svensk översättning. Brotherband-serien (eller trilogin) utspelar sig i samma värld som Spejarens lärling, men i det nordiska landet Skandia.

 Hal Mikkelson har alltid varit utanför. Hans mamma är från Araluen och skandierna vägrar låta honom glömma att han är till hälften utlänning och dessutom son till en före detta slav. När han börjar sin Brotherband-träning blir han motvilligt ledare över ett "brödraskap" vid namn Hägrarna. Hägrarna är pojkarna ingen ville ha. En tjuv, en clown, en halvblind jätte, två tvillingar som alltid slåss, en bokmal, en pojke med alldeles för mycket temperament och så, förstås, araluanen. Hal och hans vän Stig - aka pojken med alldeles för mycket temperament - måste få disciplin på pojkarna och hitta ett sätt att vinna. Brotherband-träningen kan avgöra vilka jobb man får i framtiden. Det är väldigt viktigt att vinna.

Hal visar sig vara en fantastisk ledare när han inte blir nedtryckt av mobbaren och den värsta fienden Tursgud. Men trots det är hägrarna ett skämt i jämförelse med Tursguds hajar. Hal kämpar mot fördomar och orättvisor. Samtidigt, ute på havet, närmar sig ett mäktigt piratskepp. Målet är Skandias huvudstad och en ovärderlig skatt.

En av de roliga sakerna med den här boken är de nordiska namnen och delar av nordiska språk. Barneskole, Mäktig, Oberjarl... Det är svårt att tro att författaren kommer från Australien. Jag tycker verkligen om The outcasts. Den är spännande och svår att lägga ifrån sig.

bok nr 2 med katten Jaffa i bakgrunden


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar