lördag 8 juni 2013

Percy Jackson-serien

Percy Jackson - Striden om Olympen

Percy Jackson, av Rick Riordan

Percy Jackson-serien består av fem böcker: Född till hjälte, Monsterhavet, Titanens förbannelse, Kampen om Labyrinten och Striden om Olympen. Det är flera år sedan jag läste de tre första böckerna. De två sista har jag läst under senaste året, nu när de äntligen har översatts till svenska.

Serien handlar om en ung pojke som heter Percy Jackson och är en del av den grekiska mytologin. I böckerna är de grekiska gudarna verkliga och huvudpersonen Percy är en halvgud/hjälte - precis som Herakles och Akilles fast på 2000-talet. Han är tolv år och bor hos sin mamma och äckliga styvfar. En dag förvandlas hans mattelärare till ett monster och försöker döda honom. Han vill ha svar och motvilligt bestämmer sig hans mamma för att berätta sanningen. Sanningen om vem hans pappa är.

Percy förs till säkerheten på halvblodslägret, där han börjar utbildas till en hjälte. Tillsammans med Annabeth - Athenas dotter - och satyren Grover skickas han ut på sitt första uppdrag. Han måste hitta något som stulits och hindra ett krig mellan gudarna.

Under böckernas gång växer Percy från en tolvåring med ADHD och dyslexi till den sextonåring som antingen kommer att rädda eller döma Olympen. Han är son till Poseidon - havsguden - och enligt en gammal profetia kommer han när han fyller sexton ställas inför ett val. Vad han beslutar kommer att avgöra hela världens framtid.

Böckerna är skrivna på ett underbart sätt. De är i jag-form ur Percys synvinkel och Percy har en otrolig humor. Varje kapitel har ett halvironiskt namn t.ex. Jag kör in min hund i ett träd, Mina kakor blir vidbrända eller Grisar flyger, och Percy har en benägenhet att skämta när han blir rädd eller nervös. Man får lära sig mycket om den grekiska mytologin och följa med på spännande och roliga äventyr på oväntade ställen. Monsterhavet är Bermudatriangeln, Olympen finns ovanför Empire State Building och underjordens ingång finns i Los Angeles.

Första meningen i Striden om Olympen: Världens undergång började med att en pegas landade på motorhuven till min bil.

Rekommenderar.

Min katt Cassie tycker också om Percy

Bella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar