tisdag 29 juli 2014

Kitty-böcker




Kitty, av Carolyn Keene (många spökförfattare)


När jag gick i tredje klass började jag läsa Kitty-böcker. Under resten av lågstadietiden läste jag över 70 stycken. Så man kan väl säga att jag fick nog av Kitty-böcker. Men ja... Det finns ju en anledning till att jag läste så många.

Kitty är en självständig, smart flicka som hjälper folk genom att lösa mysterier. Böckerna är lättlästa och spännande. Men när man har nått en viss ålder och läst ett visst antal, är de ganska förutsägbara.

De återkommande karaktärerna i Kitty-böckerna är såklart Kitty Drew, hennes pappa Carson Drew, hushållerskan och surrogatmamman Hanna Gruen, hennes vänner Bess och George, hennes pojkvän Ned Nickerson, hennes faster Eloise Drew och hunden Togo. 

Det finns hundratals Kitty-böcker. På grund av de många författarna varierar både karaktärerna och mysterierna. I vissa böcker är Kitty nästan pojkflicka, medan hon i andra är en fin dam. De äldre böckerna är ganska milda, medan de under en period innehöll mycket mord. Mina favoriter är kanske Kitty och tivolits hemlighet, Kitty och spökvagnen, och Kitty och smaragdöns gåta.



Bella


2 kommentarer:

  1. Jag som tycker att jag har läst många Kittyböcker! Du har läst många fler än jag. Jag är nog lite av en Kittybokssamlare och det beror nog på att Kittyböckerna var några av böckerna som gjorde att jag började läsa så mycket. Jag gillar verkligen Kittyböckerna!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag heter Norah Landin och studerar på Lunds Universitet. I min kandidatuppsats i engelska skriver jag om Kitty-böckerna.
    Jag undrar om jag får lägga in en länk på din hemsida, till en undersökning som ingår i uppsatsen? Det gäller en månad framöver bara.

    Så här ser den ut:
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf1yZI-X2QTiTt2cbwhi3tuq9xCYO0dvFy5FB9kyQ1Gl61wXQ/viewform?c=0&w=1

    Med vänlig hälsning!
    Norah Landin

    SvaraRadera