söndag 22 juni 2014

Vem är Myras pappa?

Vem är Myras pappa?, av Inger Granberg


Myra lever ett helt vanligt tonårsliv. Tills den dagen hon får ett brev på posten där det står:

Hej Myra! Det är jag Kjell som skriver. Jag är din pappa. 
Dina föräldrar har säkert redan berättat om mig. 
Jag hade svårt och kunde inte ta hand om dig.
 Din mamma hade dött. 
Så till slut måste jag adoptera bort dig.
 Men jag tänker på dig varje dag. Nu skulle jag vilja träffa dig.
 Jag hoppas du vill träffa mig. Jag bor i Göteborg. 
Ring mig gärna.
 Varma hälsningar Din pappa Kjell.

Med dessa ord vänds Myras värld upp och ner. Varför har hennes föräldrar ljugit för henne. Men samtidigt blir allting så klart för henne. Varför hon inte är lång, varför hon har rätt hår m.m. Folk som har sagt att Myra inte alls liknar någon av sina föräldrar. Myra springer fort över till Helen, som är hennes vän och några år äldre. Hon blir Myras rådgivare och lyssnar. 

När Myra en dag tar till sig mod och ringer till Kjell och bestämmer sig för att träffa honom. Utan att hennes föräldrar vet om det. Nils som är Helens pojkvän kör Helen och Myra till Göteborg. Där träffar de en man, en man med samma röda hår som Myra.

// Atte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar