måndag 2 juni 2014

Härliga karaktärer

För ganska länge sen skrev jag ett inlägg om mina favoritkaraktärer. Jag tänkte skriva ett nytt sådant inlägg, men i stället satsa mer på bra skrivna karaktärer. Det finns många unika karaktärer, med djup och riktiga personligheter. Jag tänkte försöka välja ut några sådana.

Charlie (The Perks Of Being A Wallflower)

Jag måste såklart skriva om Charlie, eftersom jag är så besatt av honom för tillfället. Charlie ser saker. Han lägger märke till allt och han förstår. Han ger perfekta julklappar och tänker mycket på andra. Han tycker det är svårt att aktivt delta i livet eftersom han vanligtvis bara ser på. Ofta uppstår det obekväma situationer runt Charlie, eftersom han inte alltid vet hur han borde reagera. Han är väldigt intelligent, har lätt för att gråta, lyssnar mycket på musik och läser böcker. Charlies favoritbok är alltid den han läste senast.


Surpöl (Berättelsen om Narnia - Silvertronen)

Jag vet inte så mycket om Surpöl, dels därför att han inte är huvudpersonen - men också för att det är så länge sen jag läste hela den här boken. Han är någon slags människoliknande varelse, myrslingerbult tror jag det heter, men han har bl.a. grodfötter, långa armar och ben, och gummiaktig hud. Surpöl är inte direkt munter. Hans negativa kommentarer tar aldrig slut: "Ni tycker säkert inte ens om ål", "säkert börjar det regna också", "och så blir vi uppätna allihop, det kan jag slå vad om att vi blir". Okej, jag vet inte om han någonsin säger det där sista, men det låter som han. Men trots sin pessimism bryr sig Surpöl verkligen om Jill och Eustace som han visar vägen för. Han har ett gott hjärta, egentligen.


Allan Karlsson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann)

Allan Karlsson har i hundra år gjort världen till en osäker plats bara genom att finnas. Kanske är det bra att han aldrig fick några barn. Men inte hade han något behov av barn eller fru eller hus heller. Allan bryr sig varken om politik eller religion, han har en stor talang för att få saker att explodera, han lever för stunden och allt han begär är ett lugnt soffhörn och en flaska brännvin mellan varven. Enda anledningen till att han rymde från fånglägret i Sibirien var faktiskt att han efter några år började sakna spriten så mycket.


Ha det bra och läs fler böcker än jag har hunnit med på sista tiden (en bokbloggare som har läst EN bok den senaste månaden tar väl priset...) Men rekommenderar alla de här böckerna.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar