tisdag 24 juni 2014

Förr eller senare exploderar jag (The Fault In Our Stars)

John Green: Förr eller senare exploderar jag



Jag har nyligen läst den omtalade The Fault In Our Stars. På svenska heter den Förr eller senare exploderar jag. Det är en fantastisk bok om en tonåring med cancer.

Hazel Grace Lancaster är sexton år gammal. Hon slutade skolan för tre år sedan på grund av cancer i sköldkörteln som spred sig till lungorna. Hon menar att hennes depression är en biverkning av döendet -
inte av cancern. Enligt Hazel är det mesta en biverkning av döendet. Hon kan vara ganska sarkastisk. Så är det väl när man är sexton år och döende.

Vid ett möte med stödgruppen träffar Hazel Augustus Waters. Han är sjutton år och har överlevt skelettcancer, men tvingades amputera ena benet. Augustus stirrar på Hazel under hela mötet och börjar sedan prata med henne. De börjar utveckla känslor för varandra, men Hazel drar sig undan. Hon säger att hon är en granat och när hon exploderar vill hon helst undvika att skada någon annan. För Hazel kommer förr eller senare att dö och när det händer vill hon inte att Augustus ska bli sårad.

Boken är skriven i jag-form ur Hazels synvinkel. Hon har många intressanta tankar som citeras över hela internet. Karaktärerna är underbara och realistiska och handlingen är spännande hela vägen. Jag rekommenderar verkligen den här boken. Det är en av de bästa böckerna jag läst.




Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar