söndag 8 juni 2014

Längtar så jag spricker

Längtar så jag spricker, av Siri Spont


4 saker jag längtar tills jag spricker :


1. Skoldiscot. Det känns som att det är då jag måste se till att någonting händer.
 Då SKA jag i alla fall dansa med Samin. Minst.

2. Min födelsedag. Det jag allra mest önskar kan jag förstås inte få, inte av mamma eller pappa i alla fall.
 Men jag hoppas på att få en smartphone.

3. En hund. att vi ska skaffa en ny valp. En boxer, så klart.

4. Dagar då Samin ska rida Holly.
 För då händer det att han kommer hem till oss innan så att jag får ha honom för mig själv.







Tilda bor ute på förorten och ska snart börja 6:e klass. Hon älskar djur, brottas med sin överlägsna storasyster, svekfulla kamrater och oförstående föräldrar. Hon älskar böcker som handlar om fantasy och spöken. Och mycket väl så en dag i biblioteket ser hon en kille som hon aldrig sett förut. Mycket snart får hon veta att han heter Samin och har precis flyttat hit från Stockholm. Trots det kommer de ursprungligen från Iran. Tilda vet att han kommer börja på deras klass och är i hemlighet kär i honom.

Men sen kommer en liten chock. När hennes storasyster pratar om att hitta en ny ryttare till hennes häst Holly, blir Tilda lite ledsen trots att hon vet att hon inte kan rida Holly nästan längre. Då har hennes storasyter fått kontakt med Samin! Tilda blir överlycklig tills hon får veta att Samin egentligen är 10 år och ska börja på 4:e klass. Förhoppningar grusas, för inte kan man vara ihop med någon som går på 4:an. Eller?

En helt ok bok. Bra tidfördriv att läsa med om man har tråkigt och inte riktigt har lust att läsa en lång bok. Bra skrivet och innehåller en hel del hur det är att snart börja högstadiet. Från att vara störst på skolan till minst.

// Atte

1 kommentar:

  1. Hej, jag hittade ingen mailadress så jag skriver en kommentar här istället. För några år sedan skrev jag ner en personlig historia som utspelar sig i Israel där jag bott i över tjugo år. Boken är lättläst, ganska kort, heter "Blå strimmor" och finns som e-bok här http://www.framsteget.net/kreativ/shop/anna-veeder-bla-strimmor/. Om ni skulle vara intresserade av att ta emot ett recensionsexemplar som PDF och skriva något kort om den vore det jättebussigt! Tack, Anna

    SvaraRadera