tisdag 21 maj 2013

Ursäkta mina fenor

Ursäkta mina fenor, av Tera Lynn Childs

medelhavet i bakgrunden :)
När jag var yngre var jag med i Pollux hästbokklubb och min lillasyster var med i TL-klubben, senare Girl:it. Det finns inte många böcker från de här klubbarna som jag fortfarande tycker om, men Ursäkta mina fenor är en av dem. Jag läste den för andra gången när vi var i Turkiet nu i våras. Den var jättebra första gången och fortfarande ganska bra andra gången, men det blir nog ingen tredje gång de närmaste åren. Däremot skulle jag väldigt gärna vilja läsa fortsättningen. En ganska flickig bok.

Sjöjungfruprinsessan Lily Sanderson lever på land och går i high school i Florida. Hennes mamma var människa när hon levde och för tillfället bor Lily hos sin moster.

Lily är kär i - nästan besatt av - simmarguden Brody Bennet. Han är en av skolans populäraste killar, lagkapten i simlaget och ser Lily som en vän. Men hon tänker vinna honom. Hon ska få honom att bli kär i henne, kyssa henne och på det viset skapa ett magiskt band till henne. Bandet kommer att göra så att Brody förvandlas till triton (manliga motsvarigheten till sjöjungfru) och sedan kommer de leva lyckliga i havet i alla sina dagar. Men något händer som får Lilys planer att gå i kras.

Quince Fletcher (önskar jag visste hur man uttalar hans namn) stjäl hennes första kyss och skapar ett magiskt band. Det är helt fel! Quince är hennes granne, ärkefiende och kan inte ens simma. Han hör hemma på land lika mycket som hon hör hemma i vattnet. Varför?!

Boken är skriven i dagboksform. Lättläst. Passar väldigt bra för barn och yngre tonåringar.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar