lördag 11 maj 2013

Greven av Monte-Cristo

Alexandre Dumas den äldre: Greven av Monte-Cristo


bok nr 1
Tänkte skriva om en klassiker den här gången. Så varför inte en av mina favoriter som också är anledningen till att jag är så besatt av Frankrike?

Edmond Dantès var en ung, stilig sjöman i början av 1800-talet. Han var oskyldig - nästan naiv, ärlig och mycket förälskad i sin fästmö Mercédès. Han skulle just bli befordrad till kapten på skeppet Pharaon och om bara någon dag skulle han och Mercédès gifta sig. Han var helt enkelt väldigt lycklig.

Mitt under sin förlovningsfest och bara några timmar innan sitt bröllop fängslas Edmond. Han förstår inte vad han har gjort för fel och faktum är att han är helt oskyldig. Men i det politiska vågspelet mellan Frankrikes kung och Napoleon Bonaparte är han anklagad för att stå på fel sida. Svartsjuka, illvilja och vinningslystnad får tre personer att tillsammans besegla Edmonds öde. Han kastas i fängelse.

bok nr 2
I en underjordisk cell på fängelseön Château d'If tillbringar Edmond fjorton år av sitt liv. När han väl lyckas rymma upptäcker han att hans gamle far tagit livet av sig, hans fästmö Mercédès har gift sig med mannen som angav honom och alla han någonsin känt tror att han är död. Han är ensam. Men lyckan vänder och sjömannen Edmond Dantès/fånge nr 34 förvandlas till mångmillionären Greven av Monte-Cristo. Rik, mäktig och oigenkännelig återvänder han för att hämnas.

Greven av Monte-Cristo skrevs år 1844, så språket är ganska gammaldags. I den översättningen jag äger är berättelsen indelad i sex olika böcker. I den nyare översättningen har den kortats ner till två böcker: Fången och Hämnden. När jag först hörde om greven av Monte-Cristo var jag ganska skeptiskt inställd, men efter att ha läst böckerna första gången var jag förälskad. Jag har för mig att det var någon gång när jag gick på fyran-femman som jag upptäckte den här boken. Passar alla åldrar.
bok nr 3
bok nr 5
bok nr 4

Roligt som jag hade så fotade jag alla böckerna åt er. Den enda skillnaden mellan pärmarna är den romerska siffran på ryggen...

bok nr 6

Trailer till en av många filmatiseringar av Greven av Monte-Cristo
De har tyvärr ändrat på slutet eftersom boken är för komplicerad för att bli riktigt bra som film.
Men trailern förklarar ganska bra vad det är frågan om i alla fall. :)


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar