tisdag 14 maj 2013

Favoritkaraktärer

Jag tänkte berätta lite om några av mina favoritkaraktärer. De är från olika böcker och har olika personligheter.
Will, ritad för över ett år sedan

Will

Will är huvudpersonen i Spejarens lärling-serien. Han är spejaren Halts lärling och blir under seriens gång själv en fullfjädrad spejare. Han är öppen, social och lätt att tycka om. Han är ganska kortväxt, men modig och intelligent. Det är omöjligt att inte älska Will. Han får till och med den bistra spejaren Halt att mjukna. De två blir som far och son.

Rose

Rose Hathaway är en badass, vampyrdödande beskyddare. Hon är huvudkaraktären i den populära vampyrserien Vampire Academy. Hon är precis en sådan person som man antingen hatar eller älskar. Om hon fanns i verkligheten skulle jag antagligen hata henne. Om jag inte kände henne riktigt bra, förstås. Då skulle jag älska henne.

Hon är snygg och hon vet om det. Hon har mycket attityd och talar alltid om för folk precis vad hon tycker. Hon har hetsigt temperament och är skicklig på att slåss, så hennes klasskamrater aktar sig för att bråka med henne. Hon flirtar med pojkar för att hon tycker det är kul.

Men å andra sidan skulle hon dö för dem hon älskar. När Rose bryr sig om någon, så bryr hon sig verkligen. Hon försvarar dem på ett sätt som hon aldrig skulle försvara sig själv. Hon utbildar sig till beskyddare, så att hon med sitt liv ska kunna försvara sin bästa vän, prinsessan Lissa, mot de odöda vampyrerna som härjar deras samhälle.

Susan, från filmomslaget

Susan

Susan Pevensie var alltid min favoritkaraktär i Narnia-böckerna. Jag kan inte riktigt beskriva hennes personlighet, allt jag vet var att jag tycker om henne. Kanske för att hon är den äldre av systrarna, precis som jag. Hon vill växa upp, vara vacker och älskad. Hon är godhjärtad. Ibland hamnar hon i skuggan av sin yngre syster. Hon försöker vara ansvarsfull och göra det som är rätt.

Alex

Alex Rider, tonårsspion. Han arbetar motvilligt för den brittiska underrättelsetjänsten. När han var liten dog hans föräldrar i en flygolycka och han uppfostrades av sin farbror som alltid var bortrest på grund av sitt arbete. Han är smart, modig och räddar ständigt liv. Han har utan att veta om det blivit utbildad till agent ända sedan han var liten. Han behärskar karate, dykning, skidning, camping, skytte och flera olika språk bl.a. franska och japanska. Han är bra på att improvisera och har för det mesta mycket tur. Hans fiender har upptäckt att det verkar vara omöjligt att ta livet av honom. Huvudperson i serien om Alex Rider.

Po

En viktig karaktär i serien om de utvalda. Hans riktiga namn är prins Greening Grandemalion, men han har alltid kallats Po. Po har en väldigt invecklad magisk gåva. Han kan uppfatta rörelser och vissa tankar hos andra personer. Han har ett lugnare temperament än sin älskarinna Katsa, men de bråkar alltid. Mellan grälen har de bara ögon för varandra. Po måste dölja sin magiska gåva för omvärlden och han hatar att behöva ljuga om vem han är. Han är modig och en skicklig krigare.


Så… Hoppas det här inte var ett tråkigt inlägg. Rekommenderar verkligen alla böckerna de här karaktärerna kommer ifrån: Spejarens lärling-serien, Vampire Academy-serien, böckerna om Narnia, Alex Rider-serien och De utvalda-serien. De är några av mina absoluta favoritserier.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar