torsdag 9 maj 2013

Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd

Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd, av Anna Ehn


Den här boken var helt ok, enkel att läsa och man förstod huvudpersonen tankar och känslor. Språket är typisk vårt vardags språk och man känner igen sig i huvudpersonen.

En konstig tanke: Tänk om jag inte lyckas springa under 12.30?
tänk om jag aldrig lyckas springa så här fort igen?
men alltså nu får jag skärpa mig, det är väl klart att jag kommer springa lika fort. Fortare. Bara jag håller mina regler. Så varför hålla på och tänka på en massa skit? Ibland är jag bara himla dum i huvudet.

Sara, en tonårings flicka som ska med sin bästa kompis Madde på konfirmations läger. De har tränat friidrott ihop så länge Sara kan minnas. Sara planerar allt kul de ska göra på lägret. Men sedan blir allt inte som hon planerat.

Sara delar rum med coola och populära Lina. Sara känner sig pressad att passa in och kunna bli kompis med Lina. Sara börjar allt mera tvivla mer och mer på sig själv och ljuger om vem hon är. Att hon tycker att friidrott är super töntigt och att spela teater är de bästa hon vet, bara för att Sara och Carolina gör det.

Sara dras in i Lina och Carolinas svekfulla spel, hon till och med beredd att ge upp vänskapen 
med Madde, bara för att passa in.

Anna Ehn skriver ur en tonårings synvinkel och beskriver väldigt bra om hur enkelt
grupptryck kan förändra en person. Och hur man samtidigt kan växa i sig själv. Och hur 
viktigt det är att inte ha för stora krav på sig själv, vem vet var det då kan sluta?
Rekommenderar boken för de som vill ha en lättläst text och inte så många sidor. 

// Atte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar