tisdag 7 maj 2013

Artemis Fowl - Atlantissyndromet

Eoin Colfers Artemis Fowl - Atlantissyndromet

Det kriminella underbarnet Artemis Fowl har drabbats av hjärnspöken. Genom 6 olika böcker och äventyr har han varit det kalla geniet som i slutändan räddar dagen, men nu är han plötsligt livrädd för siffran 4. Hans goda vän, vätten Holly Short, är orolig. Något är allvarligt fel med Artemis.

Så länge Holly har känt honom har Artemis alltid varit en person som litar på fakta och vetenskap. Nu räknar han allt: ord, steg, föremål... 4 betyder död.

Saken är den att vättarnas underjordiska värld än en gång är i fara. De behöver geniet Artemis. Men Artemis sjukdom har lett till personlighetsklyvningar och personen de nu dras med är Orion - raka motsatsen till Artemis. Orion är fjollig, romantisk, pratglad och långt ifrån ett geni.

Eoin Colfer har skapat en värld med högteknologiska vättar som gömmer sig från människorna just under jordens yta. Bara någon som är tillräckligt ung för att tro på vättar, men tillräckligt smart för att fånga en skulle någonsin ha kunnat hitta dem. Artemis gjorde precis det när han var runt tolv år och genom åren har han blivit allt närmare vän med flera av dem.

Jag började med andra boken i den här serien och då förstod jag ingenting. Först efter att ha läst bok nr 1 fattade jag det här med vättar och svartalfer. Jag rekommenderar att man läser dem i kronologisk ordning. Jag vet, jag borde ha skrivit om den första boken istället för den sjunde, men jag läste om den här nyligen och ville verkligen berätta om den. Trevlig läsning!

Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar