tisdag 4 mars 2014

Narnia - Den sista striden

C. S. Lewis: Berättelsen om Narnia - Den sista striden


Landet Narnia är fyllt av kaos. Calormenerna invaderar landet, en bedragare utger sig för att vara Aslan och kung Tirian försöker förgäves skapa ordning och fred. Det är då Eustace och Jill hamnar i Narnia - en sista gång. De förenar sig med kung Tirian och hans få trogna vapendragare för att utkämpa en sista strid. Och för första gången frågar de sig själva: vad händer där hemma om man dör när man är i Narnia?

Den sista striden är en värdig avslutning på berättelsen om Narnia. Den är mörkare och mer kaotisk än de andra böckerna. Den brukade få mig att gråta. Men samtidigt är berättelsen om Narnias slut väldigt fascinerande. Den handlar om både undergång och nytt liv. Medan man i första boken fick läsa om skapelsen av en värld, får man här höra om hur samma värld till sist gick under. Det är sorgligt och fantastiskt och väldigt fint. Jag skulle kunna läsa den hur många gånger som helst.

Berättelsen om Narnia - sammanlagt sju böcker - har betytt otroligt mycket för mig. Mina föräldrar brukade läsa högt ur Narnia för mig på kvällarna och när jag blev äldre läste jag själv böckerna. Jag och några vänner var väldigt fascinerade av berättelsen och lekte ofta Narnia-relaterade lekar.

Så jag rekommenderar verkligen de här böckerna - både barn och vuxna kan ha mycket glädje av dem.


Bella

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att er blogg är jättebra! ^^

    SvaraRadera
  2. Har inte läst alla Narniaböcker än, men jag borde verkligen göra det! :)

    SvaraRadera