fredag 13 december 2013

Jag, En

Jag, En - David Levithan


Jag vaknar.
Det första jag måste göra är att ta reda på vem jag är. Det handlar inte bara om kroppen, om att slå upp ögonen och se efter. Kroppen är det som är lättast att anpassa sig till om man är van vid att vakna i en ny varenda morgon. Det är livet, kroppens sammanhang, som kan vara svårt att begripa sig på.
Det här är Ens verklighet. Varje dag vaknar En upp i en ny kropp - kille, tjej, tjock, smal, snygg, ful, plugghäst, missbrukare - ja det kan se ut exakt hur som helst när En slår upp sina ögon på morgonen. Det enda som är någorlunda konstant är den geografiska placeringen samt åldern som alltid är en person i 16-års åldern.
Men allt annat är nytt varenda dag. Ny familj, ny skola, nya vänner och nya relationer. Och det har alltid sett ut så här. En känner inte till något annat. Och det är förstås svårt att knyta an till något eller någon när man vet att nästa dag är man någon annan, någon helt annanstans. Men så en dag händer det omöjliga. En blir blixtförälskad i Rhiannon, flickvännen till Justin vars kropp En lever i för dagen. Tala om omöjlig kärlek. Hur ska det kunna fungera när En nästa dag är någon helt annan...?
Har inte egentligen så mycket att kommentera om den här boken, den var bra och spännade. Hur är det att vakan upp varje dag i en helt ny värld?

// Atte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar