lördag 1 november 2014

Divergent

Divergent, av Veronica Roth


Jag har redan skrivit ett inlägg om den här boken - just efter att jag hade sett filmen för säkert ett halvår sedan. Det tog mig så här länge att faktiskt ta tag i min plan på att läsa den.

Beatrice Pryor står inför det viktigaste valet hon någonsin kommer göra. Hon ska välja falang. Hör hon hemma bland de osjälviska, där hon är född, eller skulle hon passa bättre hos de tappra, de lärda, de ärliga eller de fridfulla? Hon vet att hon ljuger för mycket för att passa hos de ärliga. Hon känner sig för självisk för de osjälviska. De lärda tycker hon inte om.

Dagen som boken börjar på är testdagen. Beatrice ska ta ett lämplighetstest som kommer att berätta vilken falang hon hör hemma i. Men testet fungerar inte. Beatrice är något som kallas divergent. Oberäknelig. Farlig, enligt ledarna. Hon förstår inte riktigt varför. Hon känner sig inte direkt farlig.

När det är hennes tur vid valceremonin har hon fortfarande inte bestämt sig. Men hon väljer de tappra och börjar ett nytt liv, under namnet Tris.

Situationen i staden blir allt oroligare, medan Tris tränar för att bli en fullvärdig medlem av de tappra. Med nya vänner, nya fiender och nya känslor för hennes mystiske mentor Four har Tris redan mycket att hålla reda på. Och hennes enda plan är att försöka överleva initieringsfasen. Sedan får hon se vad som händer.

Jag tyckte verkligen om boken, trots att jag visste slutet. Den var spännande och lätt att fastna i. Och jag tänker definitivt läsa uppföljarna.


Bella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar