torsdag 16 januari 2014

Narnia - Min morbror trollkarlen

C. S. Lewis: Berättelsen om Narnia - Min morbror trollkarlen


Den här berättelsen handlar om två barn: Digory och Polly, vid slutet av 1800-talet. Digory har just tvingats flytta till sin moster och morbror i London eftersom hans pappa är i Indien och hans mamma är döende. Även om han saknar sitt hus på landet, börjar han trivas lite bättre när han blir vän med sin granne Polly.

Men när de utforskar radhuset och går in genom fel dörr kastas de in i en röra som Digorys tokiga morbror är ansvarig för. De måste delta som försökskaniner i morbroderns magiska experiment och upptäcker på det viset en mängd andra världar.

Och det är så de hittar Narnia, i den världens begynnelse. De träffar lejonet Aslan och råkar av misstag få med sig en ond häxa in i den nya världen. Och det är så berättelsen om Narnia börjar.

Alla borde läsa Narnia. De sju böckerna om Narnia är bland de bästa som finns, enligt mig. Jag har planer på att skriva lite om varje bok, en i taget. Så förhoppningsvis skriver jag om Häxan och lejonet på lördag.

Syns då!


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar