måndag 27 januari 2014

Annorlunda läsning

Hejsan!

Tänkte skriva om lite annorlunda böcker. 

Jag läser ibland något som kallas för manga. Och vad är det? För de som inte vet det här kommer svaret!

Manga är det japanska ordet för tecknade serier, och syftar i Europa och Nordamerika på japansk producerade serier.
De japanska serierna är den dominerande serietraditionen i Östasien och Sydöstasien, och har sedan millennieskiftet också haft påtagligt inflytande på europeiska och nordamerikanska serieskapare. Traditionella sättet att läsa manga är från höger till vänster. Och flera japanska serier kan pågå under flera år. De förekommer i pocketar och en pocket innehåller ett kapitel. Det varierar mellan 15-40 sidor beroende på mangans historia och händelser m.m.
Fastnade för den japanska mangan och anime ( anime är filmer serier m.m) när jag var runt 11 år. Det var då jag såg min första anime (film). Men jag började läsa manga först mycket senare runt 15 år. Manga passar till alla åldrar bara man hittar rätt bok. Det finns många olika genre.
Mangan som jag har läst och rekommenderar som också är vanliga i Finland är:
Ginga Nagareboshi Gin ( japanska namnet)
Silver Fang (svenska namnet)



Hopeanuoli ( Finska namnet)
Kommer alltid vara en stor favorit eftersom de var de första jag läste och tittade på.                     
Naruto. Kanske en av världens mest kända anime och manga. Har hållit på i 10 hela år. Och en av mina stor favoriter.
Fairy tail 
One Piece 
Bleach
Dessa är också några av de kändaste som finns. De rankas alla inom 10-topp list.
Rekommenderar dess åt äldre.

// Atte 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar