lördag 18 januari 2014

Narnia - Häxan och lejonet

C. S. Lewis: Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet


När berättelsen börjar är det svåra tider - både i England och i Narnia. De fyra syskonen Pevensie har tvingats lämna London pågrund av flyganfallen och skickats ut på landet. De får bo hos en gammal professor med yvigt vitt hår, som råkar heta Digory i förnamn och för många långa år sedan såg Narnia skapas. Men det här vet de inget om.

En regnig dag bestämmer sig syskonen för att utforska professorns stora hus och hittar ett rum som är alldeles tomt, så när som på ett klädskåp. Den yngsta systern, Lucy, kan inte låta bli att stiga in i skåpet och känna på pälsarna, och plötsligt står hon i en snöfylld skog. Hon träffar faunen Tumnus och dricker te, och återvänder till klädskåpet flera timmar senare. Men i vår värld har det gått mindre än en minut. Peter och Susan tror henne inte och Edmund rentav retar henne.

Men Peter, Susan och Edmund har fel. Narnia finns. Och Narnias folk behöver hjälp. Vita häxan, som vi träffade redan i första boken, har härskat i hundra år. Hon har gjort så att det alltid är vinter och dödat alla människor, eftersom hon är rädd för en profetia om fyra människor. Men nu är det dags för dessa fyra människor att träda fram och stoppa henne.

Narnia-böckerna är skrivna för barn, men jag tycker fortfarande mycket om att läsa dem. När jag var ganska liten läste mina föräldrar dem på kvällarna och när jag blev äldre läste jag dem själv. Några gånger. Jag fick faktiskt lust att läsa dem en gång till. De är  bra.



Syskonen Pevensie i filmen.





Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar