söndag 5 januari 2014

Några otroligt bra författare

John Flanagan

John Flanagan

Har skrivit spejarens lärling-serien och Brotherband-serien. Båda serierna hör till mina absoluta favoritböcker.

Eoin Colfer


Eoin Colfer

Hans böcker är roliga och lättsamt skrivna, men ändå mycket spännande. Populärast är serien om Artemis Fowl, men han har också skrivit böcker för lite yngre barn. Han har bl.a. skrivit science fiction, i form av Cosmo Hill, och deckare: Halvmåne detektivbyrå.
Stephenie Meyer



Stephenie Meyer

Författaren bakom Twilight-serien och science fiction-romanen The host (Genom dina ögon). Efter vad jag har hört om hennes böcker på orginalspråket engelska, så kunde hennes grammatik vara bättre. Och jag är egentligen av den åsikten att riktiga vampyrer inte glittrar. Men det finns en anledning till att Twilight blev en sådan succé. Hon skriver på ett väldigt levande sätt, som är roligt att läsa, med lagom mycket beskrivningar. Och hon är duktig på att skapa väldigt levande karaktärer.

Christopher Paolini


Christopher Paolini

Har skrivit serien Arvtagaren, också känd som Eragon-böckerna. Han var väldigt ung när han skrev den första boken och jag beundrar honom verkligen. En femtonåring som kan skriva på det där sättet har verkligen talang!

Julia Sandström


Julia Sandström

Också en författare som jag beundrar för hur ung hon var när hon fick en bok utgiven. Hon har skrivit serien Nyckelväktarna, där alla boktitlar heter något med vingar. Första boken heter På ödets vingar.










Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar