torsdag 28 november 2013

Dante-böcker


Bengt Linder: Simma lugnt, Dante & Vicket raffel, Dante


De gamla Dante-böckerna av Bengt Linder är verkligen härliga. Jag tror att jag borde ha en till någonstans, men jag hittar den inte. Det börjar vara länge sen jag läste de här böckerna, men jag minns att de brukade få mig att skratta högt.

Dante och hans vän Tvärsan ställer alltid till det på de mest bisarra sätt - samtidigt som de lyckas fånga skurkarna som polisen inte får tag i. De retar Dantes fjantiga syster, skrämmer Dantes föräldrar, hypnotiserar slumpmässiga personer och får mig alltid att skratta.

Boken är samtidigt både lättläst och svårläst. Den är skriven för unga tonåringar, men texten är full av uttryck som nog var moderna förr, men som man inte alltid vet vad de betyder. Egentligen är Dante-böckerna menade för pojkar och flickorna hade en kvinnlig motsvarighet till Dante - Bonnie. Men jag har alltid tyckt bättre om Dante-böckerna än de om Bonnie.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar