onsdag 2 september 2015

Augustiminnen

Augustiminnen, av Sarah Lean

Den artonde augusti. Det är en historia jag skall berätta åt dig, och inte vilken historia som helst. Men kom ihåg den artonde augusti!  Och en dag hoppas jag att du får göra samma resa som jag gjorde och se vad jag såg den dagen. Artonde augusti.

Hannahs morfar är hennes klippa och en snäll jätte. Det är åtminstone så hon ser honom. En dag lovar han att han ska berätta en historia åt henne. Men den dagen verkar bil mer och mer avlägsen. Hannahs morfar får diagnosen alzheimers. och glömmer det mesta. En dag blir han så dålig att han får en stroke och hamnar in på sjukhus. Efter det kommer han aldrig mer hem.

Det är någonting som Hannah inte kan acceptera. Morfar, hennes starka, snälla jätte. Han kan inte vara sjuk och han kan inte ha glömt dem. Inte hennes familj, inte henne. Men det är en sak morfar säger åt Hannah.
"- Hitta valen!"

Hannah bestämmer sig för att själv göra resan hon och morfar skulle göra. Hon vet att rådjuren på Fazura Island betyder någonting. Och trots att valar inte kommer så nära in till land så måste morfar ha sett en. Under sitt sökande efter valen kommer Hannah närmare och närmare sanningen och valen. Kanske kan den gamla Mrs Bennett som bor på Fazura Island berätta någonting.

Den här boken valde jag ut i biblioteket utan att tänka efter. Men wow vilken bok. Trots att Hannah är bara 10 år gammal och boken är mindre än 200 sidor lång är man fast. En av de bästa böckerna man har läst, speciellt eftersom sjukdomen alzheimers är ganska vanlig och man läst en hel del om den i studierna.

Blev helt tagen av boken och kan inte riktigt peka ut vad som fick mig att gilla den så mycket. Författaren är jätteduktigt på att skriva och innehållet är intressant. Älskar hur mysteriet skall lösas och hur en 10 - årig flicka gör allt för att få reda på vad hennes morfar ville berätta åt henne.

// Atte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar