söndag 4 maj 2014

Ranger's Apprentice - The Royal Ranger

John Flanagan: Ranger's Apprentice - The Royal Ranger


A new apprentice is chosen...

Wow. Jag var helt säker på att jag redan hade skrivit ett långt inlägg om den här boken. Nu, efter att mer eller mindre ha sökt igenom hela bloggen, inser jag jag måste ha drömt det. Nåja. The Royal Ranger, absolut sista boken i serien Spejarens lärling. Den finns inte ännu på svenska. Jag både älskar och hatar den. Ska försöka att undvika alltför mycket spoilers.

Den här boken utspelar sig många år efter de andra böckerna. När man träffar Will, påminner han väldigt mycket om sin gamla mentor, Halt. Han är ovårdad, bitter, känslolös. Hans skägg är grått och hans ögon svarta. Han jagar obönhörligt en viss Jory Ruhl. Det är uppenbart att något hemskt har hänt. Av gladlynta ärliga unga Will, som brukade driva Halt till vansinne med alla frågor, finns inte ett spår kvar.

Wills vänner oroar sig. Han har förändrats så mycket, blivit så besatt av tanken på hämnd. Men Halt har fått en idé. Will behöver en lärling, någon som kan få honom att tänka på något annat. Och vem skulle passa bättre än Cassandra och Horaces rebelliska dotter, princessan Madelyn?

Boken är så mycket mörkare än de andra att man bara vill gråta. Will är så förändrad och det är hemskt.  Men även om boken är fantastisk och spännande är den inte alls den storslagna avslutningen på serien som jag hade väntat mig. Allt är så förändrat, men boken är ändå ganska lik de andra. Det känns som om den kanske borde ha varit mer dramatisk, tragisk och brutal. Men det är ju trots allt en bok för 12-åringar och uppåt. Kanske jag bara hade för höga förväntningar.

The Royal Ranger är en värdig avslutning på serien. Även om jag inte tycker om vad John Flanagan låtit hända med karaktärerna jag älskar så mycket, känns det som om det var oundvikligt. Det måste sluta så här. Fantastisk bok.

Will, you took an oath to the Ranger Corps. Does it mean nothing to you now?



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar