fredag 2 maj 2014

Divergent

Divergent, av Veronica Roth



Jag har faktiskt inte läst den här boken ännu, men jag tänker göra det. Jag såg nyligen filmen på bio och jag tyckte om den mer än jag hade väntat mig. Så bara jag får tag i en upplaga ska jag ta reda på om den här boken är så bra som den verkar.

Boken utspelar sig i framtiden och handlar om sextonåriga Beatrice, som har ett svårt val framför sig. I hennes värld är befolkningen uppdelad i fem sektioner, så kallade falanger. Falangerna är De ärliga, De tappra, De fridfulla, De lärda och De osjälviska - falangen Beatrice familj hör till. Men vid sexton års ålder utsätts alla för ett lämplighetstest för att se i vilken falang de skulle passa bäst. Dagen efter testet måste de välja en falang, som de kommer att höra till resten av livet - förutsatt att de blir intagna.

Testet ska säga vilken falang man hör hemma i, men det fungerade inte på Beatrice. Hon är något som kallas divergent. Hon skulle passa lika bra i De tappra och De lärda som bland De osjälviska. Och hon har alltid beundrat De tappra. Men om hon väljer dem måste hon lämna sin familj för alltid. Falangen går före familjen.

Dessutom är läget spänt mellan De osjälviska och De lärda. De lärda vill ta över makten och har börjat smutskasta De osjälviska och deras ledare.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar