fredag 2 maj 2014

Legenden om Kråkan

Första boken

Catherine Fisher: Legenden om Kråkan-serien


Legenden om Kråkan är en fantasy/science fiction serie på fyra böcker. Tyvärr har bara tre av böckerna översatts till svenska. Den första boken heter Den brinnande staden, den andra heter Det heliga ordet och tredje boken är Den bindande kronan. Fjärde boken, The Margrave, har jag inte läst. Ärligt talat visste jag länge inte ens att den existerade.

Legenden om Kråkan utspelar sig långt in i framtiden. Huvudpersonen Raffi är lärling till relikmästaren Gelan. De två reser genom landet Anara på ett mystiskt uppdrag. Med sig får de den mystiska flickan Carys som säger sig leta efter sin pappa. Det är hela grundidén. Jag ska förklara lite.

Gelan och Raffi tillhör en orden som heter Bevararna eller något liknande. De är förbjudna i Anara. De förföljs av de styrande som kallas Vakten. Gelan är relikmästare, vilket innebär att han har hand om många gamla reliker. De här relikerna tror man är magiska, men egentligen är det kikare och digitala armbandsur och liknande. Berättelsen utspelar sig alltså efter att vårt samhälle förfallit, och bara några få moderna föremål finns kvar men ingen minns hur de används.
Sista boken
Men det finns riktig magi också. Som Gelans lärling får Raffi bl. a. lära sig att prata med träd. Innan första bokens början har Gelan varit med om något jobbigt. Han är utbränd efter att ha använt mycket magi, tror jag. Följden är i alla fall att han alltid är på dåligt humör.

Den här bokserien var väldigt förvirrande. Och nu när jag försöker minnas fler detaljer blir jag bara mer förvirrad. Men jag misstänker att saker och ting förklaras i den sista boken. Men samtidigt som Legenden om Kråkan var förvirrande, minns jag att jag tyckte om serien. Det var något med Raffi, Carys och deras resa som får mig att minnas det här som en bra bok.

Om jag någonsin får chansen ska jag läsa sista boken på engelska. Jag skulle faktiskt rekommendera den här boken för 12-åringar och äldre som tycker om fantasy och science fiction. Speciellt om de klarar att läsa böcker på engelska så att de kan få ett avslut på berättelsen.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar