lördag 23 augusti 2014

Förlåt & falska drömprinsar

Den här bloggen uppdateras alldeles för sällan - jag vet. Men det är svårt att hitta tid och ork att varken skriva eller läsa nu när skolan dragit igång. All ledig tid går åt till att umgås med vänner eller bara försöka koppla av lite, mitt i stressen. Jag hoppas att jag snart vänjer mig vid det här med att studera och blir aktivare här på bloggen.

Men det är faktiskt något jag vill tala om också och det är inte positivt. Det är ett problem, faktiskt. Det finns hur många romantiska ungdoms/unga vuxna-romaner som helst. Jag älskar många av dem och det är just därför jag blir så arg. För tonårsflickor som läser Twilight, Fallen ängel, Vampire Academy, Beautiful disaster och liknande får helt fel bild av hurudan den perfekte pojkvännen är.

Ta Edward Cullen till exempel. Om man bortser från att han är vampyr, är han också svartsjuk, blir lätt arg, i många fall våldsam, och han är sjukligt besatt av flickan han älskar. Han är verkligen ingen drömprins. De här egenskaperna skulle bättre beskriva en stalker eller någon som misshandlar sin flickvän.

Jag har inget emot böckerna. Tvärtom är Vampire Academy en av mina favoritserier och jag har svårt att se Dimitri Belikov som en skitstövel. Men tänk på det i alla fall. För det är inte hälsosamt att leta efter de här egenskaperna hos en man. Drömprinsen är inte Edward Cullen utan snarare Emmett eller Seth. Inte Dimitri Belikov utan mer Eddie Castile. Ett hälsosamt förhållande borde inte vara fullt av svartsjuka och besatthet. Ärligt talat.

Jag ville dela det här för jag tycker det är viktigt. Jag menar inget illa och försöker inte förolämpa någon genom att nämna just de här böckerna. Jag behövde bara exempel för att få fram ett budskap. Tro inte på allt ni läser. Det är nyttigt att vara lite kritisk. Vi påverkas lätt av vår omgivning. Oavsett hur bra en bok är, så borde den inte få en att bli kär i en stalker. Så är det bara.

Förlåt om någon har tagit illa upp.




Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar