fredag 1 augusti 2014

Bilderböcker!

Jag grävde fram några av mina favorit-bilderböcker igår och jag tänkte skriva lite om dem.


Frippe lagar allt, av Lars Klinting


Den lilla bävern Frippe tar över Castors verkstad några dagar, och sätter upp en skylt där han meddelar att han lagar allt. Men när hans första kunder börjar dyka upp blir inte allt som han tänkt sig. När Frippe försöker reparera sakerna blir de istället till något nytt. Kunderna verkar bli nöjda ändå. Och med alla överloppsgrejor kan Castor och Frippe göra något spännande!

Väldigt söt bok om bävrar. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om Castor och Frippe-böckerna. Bilderna är vackra och målade med akvarell och det är väldigt lite text på varje sida.

Jag fick den här boken när jag fyllde tre år. Den passar nog för ganska små barn.

Disney: Ha den äran, Puh!


Den här boken förstod jag nästan bättre när jag var liten. Men den handlar om hur Nasse kommer fram till att han måste ha glömt något viktigt. Snart börjar han tro att det måste vara Puhs födelsedag. Han ber Kanin och Tiger om hjälp att fixa en födelsedagstårta. Ett missförstånd gör att alla tror att det är de som ska ta med ljusen, och eftersom alla dessutom tar några extra för att vara på den säkra sidan, blir tårtan full med ljus.

Kära nån, sa Nasse. Om Puh är så mycket äldre än vi trodde, är han då inte så mycket smartare också?

Och det är så vännerna kommer fram till att Puh är ett geni. Men hans råd kanske inte är så fantastiska...?

Det jag tycker mest om med den här boken är faktiskt bilderna med födelsedagstårtan. Den ser så otroligt god ut.

Ha den äran, Puh! har mycket mer text än Frippe lagar allt och den är också mer komplicerad. Så den ska nog läsas för lite äldre barn. 4-6 år kanske.



Bella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar