torsdag 13 februari 2014

Narnia - Kung Caspian och skeppet gryningen

C. S. Lewis: Berättelsen om Narnia - Kung Caspian och skeppet Gryningen


Edmund och Lucy tvingas tillbringa sommaren hos sin avskyvärde kusin Eustace. Eustace är gnällig och retsam och hans favoritsysselsättning är att reta sina kusiner. Han skrattar åt dem när de pratar om Narnia och anser landet vara ett bevis på Edmund och Lucys galenskap. Tills han plötsligt själv simmar i havet utanför Narnias östra kust.

Genom en tavla i gästrummet kastas Edmund, Lucy och Eustace ut i havet i den värld där landet Narnia finns. Ett stort skepp med fyrkantigt segel är på väg mot dem genom vågorna, och ombord finns en ung man som Edmund och Lucy känner igen. Caspian har varit kung i tre år nu. Han är för tillfället på väg till de ensliga öarna för att försöka hitta några av hans fars trogna rådgivare som skickades i exil av Miraz.

På det stora östhavet är skeppet Gryningens besättning med om många spännande äventyr och så småningom börjar Eustace förändras - till det bättre. Det börjar märkas att Eustace faktiskt är släkt med kung Peter den store.

Det är alldeles för länge sen jag läste den här boken, men jag har enbart positiva minnen från den. Jag har för mig att den skiljer sig ganska mycket från filmatiseringen, men jag tycker ändå bättre om bokens historia.



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar