söndag 2 februari 2014

Narnia - Hästen och hans pojke

C. S. Lewis: Berättelsen om Narnia - Hästen och hans pojke


Hej alla. Jag vet att det är länge sen jag uppdaterade bloggen. Jag har varit väldigt stressad. Men här kommer äntligen ett inlägg som jag tänkte skriva för länge sen.

När Shasta inser att hans fosterfar tänker sälja honom som slav blir han orolig över vad som kommer att hända honom. Om han har tur är köparen en snäll man och då kanske han till och med skulle få det bättre än han haft under sin tid hos den gamle fiskaren som uppfostrat honom. Men ifall köparen är elak kan ju hans tillvaro bli mycket sämre. Han funderar högt för sig själv, och säger sedan till köparens häst att han önskar hästen kunde berätta för honom hurudan ägaren är. Men Shasta hade inte väntat sig att hästen skulle svara.

Hästen, som kallas Bri, berättar att den är från landet Narnia och gissar utifrån Shastas utseende att Shasta också är från den trakten. Bri blev bortrövad och såld för många år sedan och har länge väntat på en chans att rymma. De rymmer tillsammans.

På vägen stöter de på en flicka som heter Aravis och hennes häst Vin, som också råkar vara en talande häst från Narnia. De slår följe på den långa och farliga resan mot landet Narnia, där Peter, Susan, Edmund och Lucy regerar.

Hästen och hans pojke skiljer sig från de andra Narnia-böckerna. I den här boken är ingen av huvudpersonerna ett barn från vår värld, även om vi nog får träffa förra bokens huvudpersoner: syskonen Pevensie. Jag tycker att det är en jättebra bok.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar