lördag 28 februari 2015

Det är aldrig kört!

Kristina Reftel: Det är aldrig kört! - samlingsvolym


Boken innehåller 52 korta berättelser med tillhörande citat. Berättelserna är av den typen man ofta hör i andakter på olika ungdomssamlingar. Boken är kristen, utan att enbart handla om Gud. Historierna är inspirerande och får en att fundera. Speciellt fastnade jag för berättelsen med titeln Mod.

Mod berättar om sjuårige Fredrik, vars mamma och tvillingsyster just har varit med om en bilolycka. Fredriks pappa berättar att systern Cecilia har förlorat mycket blod - och blod behöver man ju för att leva - och undrar om Fredrik kan tänka sig att ge blod åt sin syster. Fredrik tvekar först, frågar om det kommer göra ont, men bestämmer sig sedan för att ge blod åt sin tvillingsyster.

Han får ligga på en brits bredvid sin syster och hela tiden berömmer läkarna honom för hur modig han är. Men när allt är färdigt, blir Fredrik ändå rädd, och frågar med gråten i halsen om han kommer börja dö på en gång. Fredrik hade inte förstått att han inte skulle behöva ge allt sitt blod, men mod har inget med ålder att göra.

Citaten i boken är av bland annat Moder Teresa, Abraham Lincoln, Martin Luther King och Albert Einstein. Där finns också kinesiska ordspråk, typiska inspirational quotes och humoristiska uttryck, t ex Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker.

Det finns fyra tidigare böcker. Samlingsvolymen innehåller alla berättelser från de tidigare Det är aldrig kört!-böckerna och tolv nya berättelser.

Vännen som först berättade för mig om den här boken har sagt att det är världens bästa bok. Jag måste hålla med. Om man behöver lite uppmuntran kan man läsa en slumpmässigt vald historia, eller som jag häromdagen - sträckläsa hela boken. Den är fantastisk! Rekommenderar!

Livet är som en spegel. Allting blir vackrare när du ler.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar