lördag 27 april 2013

Den vita katten

Den vita katten, av Holly Black

Bilden är från nätet, eftersom jag inte
hade ett eget exemplar hemma. :/

Text på baksidan av boken:
Tänk om dina drömmar plötsligt kändes verkligare än dina minnen.
"Här är sanningen om mig, i stora drag: Jag dödade en tjej när jag var fjorton år gammal. Hon hette Lila, hon var min bästa vän och jag älskade henne. Jag dödade henne iallafall."

En vit katt som får en att gå i sömnen, en bror som tappar minnet, en annan bror som jobbar för maffian, en mamma som sitter i fängelse och en morfar vars fingrar blir svarta och dör. Cassel Sharpes familj är inte normal. Det har han alltid vetat. Men snart kommer han att upptäcka exakt hur onormal den är.

Cassel vaknar på skoltaket efter att ha gått i sömnen och rykten sprids i skolan om att han försökte ta livet av sig. Ingen lyssnar när han påpekar att han åtminstone skulle ha klätt på sig först om han tänkt begå självmord.

Cassel har inte många nära vänner. Det är hans eget val. Han är helt enkelt inte som de andra. Som den enda ickeberöraren i en familj bestående av berörare, känner han sig ofta lite utanför - både i skolan och hemma. Men medan hans äldre bröder fick magiska gåvor, ärvde han sin mors sinne för svindleri. Genom att ta hand om vadslagningen på internatskolan håller han på att snabbt tjäna ihop en egen liten förmögenhet.

Men när han nu tvingas lämna skolan tillfälligt inser han att han måste få svar på några frågor.

Vad hände egentligen med Lila? Varför dödade han henne? Hur kommer det sig att han fortfarande älskar henne? Varför ljuger alla? Vad har katten med allt att göra? Varför är hans minne fyllt av tomma luckor? Exakt hur mycket har hans bröder ljugit för honom om?

Boken utspelar sig i en verklighet där människor och magiker lever sida vid sida. Magikerna - som kallas berörare - är ofta opålitliga, just därför att ingen någonsin litar på dem. I den här världen använder ALLA handskar, eftersom berörarna förhäxar sina offer genom just beröring.

Den här boken var mörk och mystisk utan att vara obehaglig. I början blir man lite förvirrad innan man har fått berörarna och samhället på klart. Sedan ökar spänningen genom hela historien. Definitivt en bokserie jag tänker följa!

Bella

2 kommentarer:

  1. den vill jag läsa finns den vid bibleotek??
    det är skitbra att ni har en ''bokblogg''
    :) :D
    men dela det på fb.. annars hittar jag inte denna blogg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den finns vid bland annat Pedersöre huvudbibliotek och i Sursik skola. Vad roligt att du tycker om bloggen :D Följ oss gärna :)
      // Bella

      Radera