onsdag 3 februari 2016

Jinx - tur i oturen


Jinx - tur i oturen, av Meg Cabot


Jean har sådan otur att alla, inklusive hennes egen familj kallar henne Jinx. Dagen hon föddes slog blixten ner i sjukhuset, hennes första pojkvän började förfölja henne och överallt hon går riskerar hon att bli påkörd av cyklister eller ramla ner för trappor.

Jean blir tvungen att flytta till New York för att bo hos sin moster och mormor ett tag, så att hennes före detta pojkvän ska lämna henne ifred. I New York väntar helt nya utmaningar. Hennes kusin Tory verkar ha som mål att göra livet surt för henne, grannen Zach är både snäll och ser ut som en grekisk gud och hon har fortfarande lika mycket otur som hemma i Iowa.

Sen är det ju det här med Torys häxklan och deras ständiga försök att förhäxa folk...

Jinx var inte boken jag väntade mig. Jag hade räknat med en romantisk flickbok om en flicka som alltid har otur. Däremot var jag inte beredd på häxorna. Och det är inte Harry Potter-häxor heller. Det är pentagram, örter, dockor och nålar. Eftersom jag tycker att den typen av fantasy är aningen obehaglig, är häxorna en sak jag gärna hade blivit varnad för när det gäller den här boken. Men nu har jag ju varnat dig.

I övrigt är det här en väldigt bra bok - som Meg Cabots böcker oftast är. Karaktärerna är intressanta och originella. Handlingen är spännande, utan att vara för komplicerad. Boken är varken tjock eller svårläst. Enligt mig är den kanske lite på den "fjolliga" sidan, men den chockrosa pärmen är betydligt värre än innehållet. Och dessutom är den nog tänkt för flickor som är lite yngre än mig. 14-17 år kanske.

Utgiven: 2007
Utspelar sig: i New York, USA
Antal sidor: 203
Första meningen: Man kan lugnt säga att jag alltid har haft otur med precis allting.
Mitt betyg: 3/5



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar