måndag 1 juni 2015

Oblivion

Anthony Horowitz: Oblivion (De fem utvalda - del 5)




Serie: De fem utvalda (The Power of Five)
Tidigare böcker i serien: Korpens port, Ondskans stjärna, Dödens fält, Hoppets tempel
Utgiven: 2012
Antal sidor: 667
Språk: Engelska. De fyra första böckerna har översatts till svenska, men inte Oblivion.

Varning: Spoilers!? (Kanske, inte så mycket, jag försökte att inte avslöja något, men låt bli att läsa om du absolut inte vill få något spoilat.)

Först vill jag börja med att säga två saker om den här boken.

1. Wow. Verkligen. Wow. Det känns som om jag tappade hakan så ordentligt att jag fortfarande inte har hittat den. Klart värdig avslutning på serien, även om jag har lite svårt att ta in det jag just läst. Den här boken var en mäktig läsupplevelse.

2. Ouch. Seriöst aj. Så. Inte. Okej. Mina känslor tog skada. Jag vill hata författaren för att han gjorde så, men bokserien är för fantastisk för att man ska kunna låta bli att älska honom. Jag antar att jag inte borde vara förvånad. Jag menar, jag har ju läst hans Alex Rider-serie. Horowitz verkar vara expert på att skriva serier där man vänjer sig vid hur böckerna är och man är okej med allt - och sen i sista boken släpper han en bomb och det man trodde var tryggheten själv kollapsar. Eller något sådant. Man bara står där och stirrar ut i tomma luften och undrar: "Kan han verkligen göra så?". Tydligen kan han.


Oblivion är den femte och avslutande delen i serien om fem ungdomar, vars öde det är att rädda världen. Matt, Pedro, Scott, Jamie och Scarlett har skingrats för vinden. För att besegra ondskan som har lagt världen i ruiner måste de samlas igen. Tyvärr är Jamie i England, Scarlett är i Egypten, Scott och Pedro är i Italien och Matt har hamnat i Brasilien. De magiska dörrarna som de fem kan använda för att resa vart som helst i världen har slutat fungera. Och en av de fem har förrått de andra.

Det här är en spännande bok, som avslutar en spännande serie. När jag år 2013 skrev om första boken här på bloggen rekommenderade jag serien för ungdomar i åldern 10-16 år. Nu sitter jag här som 18-åring och vet inte vart jag ska ta vägen, överväldigad av känslor. Jag är fortfarande inte helt säker på hur allt gick ihop. Jag skulle säga 14-20 år. Jag förstår över huvud taget inte varifrån 10 kom. Jag tror att böckerna är för komplicerade både när det gäller handling och moral.

Läs alla böckerna! Om du börjar med Oblivion förstår du ingenting. Hur som helst är alla böckerna i serien helt klart läsvärda. De kan vara lite svåra att komma in i först, men efter ett tag sitter man fast. Rekommenderas!


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar