lördag 18 april 2015

Konsten att försvinna spårlöst

Sara Nickerson: Konsten att försvinna spårlöst


Det är många år sen jag läste den här boken. Så känns det åtminstone. Jag minns att jag älskade den och samtidigt tyckte att den var lite konstig, men jag kan för mitt liv inte minnas hur den slutade. Jag kanske borde läsa om den.

Boken handlar om Margaret som bor tillsammans med sin mamma och sin lillasyster Sophie. Hennes mamma pratar sällan och biter ständigt på naglarna - så har det varit sedan hennes pappa drunknade tre år tidigare. En dag tar deras mamma med dem till ett övergivet hus och sätter upp en Till salu - skylt. På trappan hittar Margaret en gammal serietidning, en rostig nyckel och en simmedalj som tillhörde hennes pappa.

Margaret misstänker att huset har något med hennes pappas mystiska död att göra och i hemlighet återvänder hon för att forska mera. Hon träffar en pojke som heter Boyd och tillsammans försöker de lösa mysteriet. Hur kunde hennes pappa drunkna då han vunnit medalj i simning? Vem är egentligen seriealbumets författare Ratt? Vad har en serietidning med hennes pappas död att göra? Och vem är den "dränkande vålnaden"?

Det är lustigt, för jag minns inte hur boken slutade och jag minns inte vad Boyd var för en typ. Men jag minns detaljer. Jag minns att Margarets mamma bet så mycket på naglarna och nagelbanden att Margaret funderade om hon en dag skulle gnaga sönder hela sin arm, då fingrarna tog slut. Och jag har för mig att Sophie brukade fråga på kvällarna vilken tid hon skulle "ställa huvudet på". De andra svarade alltid samma tid och sedan vaknade Sophie alltid den tiden på morgonen och väckte sin mamma och storasyster. De ägde ingen väckarklocka.

Jag tror att jag gick i lågstadiet när jag läste den här boken. Den var ganska lättläst och spännande utan att vara riktigt otäck. Jag skulle rekommendera den från kanske tio år uppåt. Även om jag inte minns så mycket av handlingen, räknar jag den som en av mina favoritböcker från lågstadieåldern.

Finns vid Pedersöre kommunbibliotek.


Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar